2011. június 29., szerda

Piszkeszósz bundáskenyérrel/sült hússal


Mi nagyon szeretjük ezt az ételt. Lehűtve a nagy melegben mintha fagylaltot ennénk. Bálint gazda a bogyósgyümölcsüek Hamupipőkéjének nevezi és akárcsak szerinte, szerintem is több figyelmet érdemelne. Sok neve van, én a piszkét vagy egrest használom, de mondják pöszmétének, büszkének, köszmétének is - az utóbbi a hivatalos elnevezés és szláv eredetű.
Az 1800-as évek vége felé amikor a filoxéra elpusztította a szőlőket, akkor kezdték helyette pld. a szentendrei dombokat betelepíteni köszmétével. Ezután megjelent 1908-ban a lisztharmat, ez meg a köszmétét vitte el. Azóta persze kistermelők termesztik, de nem lehet nagy mennyiségben kapni - sajnos.
A kertünkben - amíg volt - nekünk köszmétefácskáink voltak. Mi mindig félérett állapotban szüreteltük, amikor még nincs sok kemény, barna magja, ami ehetetlenné teszi a mártást, dzsemet, kompótot, egreslevest, egreskrémet.
Húst és bundáskenyeret is készítettem mellé, mert a férjem a sovány hússzelettel és a bundáskenyérrel, én pedig a bundáskenyérrel szeretem, de magában is nagyon finom, mint a fagylalt.

Hozzávalók:

60 dkg egres, 4 dkg liszt, 4 dkg vaj, ízlés szerint cukor vagy gyümölcscukor (fruktoz), 2 dl tejföl, csipet só
60 dkg ízlés szerinti hús egyben sütve (2 gerezd fokhagyma, bors, kömény, olaj)
Az egrest megtisztítom, megmosom és anyi vízbe teszem főni, amennyi éppen ellepi, beleteszem a sót és a cukrot, és csak blansírozom pár percig. A vajban a lisztet kicsit felhevítem az egresbe keverem, beleteszem a tejfölt és felforralom. A hűtőben lehűtöm és csak azután fogyasztjuk.

2 megjegyzés: