2018. február 12., hétfő

A fekete tányéralma lett az év gyümölcsfajtája


Ismeri valaki az olvasóim közül ezt a nagy múltú, ősrégi magyar almafajtát? Nagyszüleink - nem a mostani nagyszülőkre gondolok, hanem az én korosztályom nagyszüleire, és szüleinkre - kedvelt gyümölcsfajtája volt. Ahogy már említettem a szelidgesztenyéről írt írásomban, az édesapám agrárszakember volt és állami gazdaság igazgató, ezért én hallottam róla és láttam is ezt az almát, és ettem is gyerekként, amely Erdélyből származik, és talán sokan emlékezhetnek nagyszüleik gyümölcsöséből is.
Népszerű rétesalma, vastag héjú gyümölcs, igen zamatos, fűszeres illatú, alapszíne sárgászöld, amiket barnáspiros, sötéten csíkolt fedőszín borít és nagy paraszemölcsök pöttyöznek.. A paraszemölcsök magyarul "kis ablak". Szivacsos, szemölcsszerű képletek, a növények szerveinek felületén. A belső szövetek és a külső levegő közötti gázcserét hivatottak biztosítani. Másodlagos növekedés eredményei. Helyes tárolás mellett ez a gyümölcsfajta ősztől akár márciusig eltartható. Országszerte bárhol termeszthető, mivel jól alkalmazkodik a környezethez. Hogy miért nevezik feketének, azt nem tudom, mert nincs benne semmi fekete, a formája lapított, talán ezért a tányér elnevezés.

A Magyar Kertészeti Szaporítóanyag Nonprofit Kft. által tavaly hagyományteremtő szándékkal idított szavazáson két különleges fajta, a fekete berkenye és a pipacs1 meggy mellett indult ez az ősrégi magyar alma és lett az Év gyümölcsfajtája.

2 megjegyzés:

  1. Ezt a fajtát én sem ismertem, és szégyen, de az Év gyümölcsfája versenyről sem hallottam. Jó hogy bemutattad, mert biztos nagyon ízletes fajta! Köszi :-)

    VálaszTörlés
  2. Én is csak a gyerekkoromból emlékeztem erre az almára és örültem, hogy olvastam róla, és az Év gyümölcsfája lett. Itt Budapesten még nem láttam piacokon, de ez nem csoda, más élelmiszer is van ami nem található, mert vagy helyben elfogy vagy külföldre viszik.

    VálaszTörlés