2010. december 16., csütörtök

Mézeskalács Betlehem

A mézeskalács Betlehem a saját alkotásom, és 2003-ban a X. betlehemi jászol kiállítás válogatott anyaga volt  a Néprajzi Múzeumban.

Ünnepi mézeskalács rövid és töredékes története

A legősibb karácsonyi édességek egyike a mézeskalács. Őseink a mézeskalács készítés tudományát még Etelközből hozták magukkal. A mézeskalácsot eleinte cserépformában, később pedig mézeskalácsütő formában készítették. A formát úgy készítették, hogy nagyon ügyes fafaragók egy deszkalapba belefaragták negatívban a kívánt mintát Ezt aztán kitöltötték a puha tésztával, és kisütötték. A mézeskalács olyan lett, amikor a formából kivették, mint egy kis dombormű. Ezeket rendszerint így natur formában hagyták, de díszítették is cukormázzal.
A mézeskalács elsősorban a karácsonyfák díszeként emelte az ünnep fényét, és szerencsére kezd újra divatossá válni, mint fenyődísz, de vásárokban egész évben kapható.

Én ismerek nem is egy mézeskalács készítőt, aki még ma is készít ilyen ősi mézeskalácsütő formában mézeskalácsot, és olyan fafaragót is, aki csodás ütőfákat készit, a régi ősi mintákkal, de olyat is ami a mai igényeket is kielégiti.
Kézművesként több évtizede  én magam is készítettem és árusitottam megrendelésre, és vásárokban is, rangos rendezvényeken (Néprajzi Múzeum, Iparművészeti Múzeum, Mesterségek ünnepe a budai Várban stb.) mézeskalácsot, és a múzeumokban kiállítások résztvevője is voltam, ahol díjazták a munkám.
Én nem a régi piros szíves, rózsás mézeskalácsot, és nem is az ütőfás formákat készítettem hanem azt, amit napjainkban a leggyakrabban készítenek, a mai igényeknek megfelelőt. Amikor zsűriztettem, akkor persze mindig szemelőtt tartottam valamilyen forma- és mintakincset, mert a zsűri csak azt értékeli. Ezen kívül szabadon szárnyalhatott és szárnyal is minden mézeskalács készítőnél - a fantázia, a forma, és a minta, a fehér és a szines változatokat illetően.
A mézeskalács Betlehem a kiállítás után  még egy évig, a következő év karácsonyán dísze volt az ünnepi asztalunknak, de 2003-ban a kiállításon volt megrendelőm is, aki kérte, hogy készítsek egyet még akkor karácsonyra.

2 megjegyzés: