2011. március 17., csütörtök

Brassói aprópecsenye csalamádéval


Híres magyar recept, és ezt azért hangsúlyozom, mert sajnos még éttermekben sem készítik a régi híréhez méltóan. Régebben - ma már ritkábban - ha betértünk egy étterembe gyakran brassóit rendeltem. Amit kaptam ezzel a névvel, hát az bizony meg sem közelítette azt az ízt és látványt amit elvárunk - aki ismeri, hogy milyennek kell lennie - ettől az ételtől. Ezért már nagyon régóta én készítem, ha enni akarok.

Hozzávalók:

80 dkg sertés szűzpecsenye vagy felsál, 20 dkg füstölt szalonna, 2 nagy fej vöröshagyma, 6 gerezd fokhagyma, 80 dkg burgonya, 3 ek. olaj, 3 dkg sűrített paradicsom,  1/2 csomag petrezselyemzöld, 1/2 csomag metélőhagyma, 2 dl csontlé /de jó a víz is/, 1 ek. morzsolt vagy őrölt szurokfű /de jó a majoránna is, hiszen a szurokfű ízben, illatban teljesen a kerti majoránnához hasonló/, őrölt bors, só

A húst vékony csíkokra vágom és félreteszem. A füstölt szalonnát apró kockára vágom és serpenyőbe az olajban pörcösre megpirítom. Kiveszek belőle 4-5 evőkanállal. A maradékhoz  hozzáadom a finomra vágott vöröshagymát, kicsit pirítom, majd belekerül a fokhagyma és a hús. Sózom, borsozom, ízesítem a szurokfűvel és gyors tűzön állandó keverés mellett pirítom. Amikor a hús már kissé puhulni kezd adom hozzá a paradicsompürét, és ezzel is jól összepirítom. Felengedem a csontlével és felforralom. Lefedem és lassú tűzön kb. 30 percig párolom. Közben megkeverem és ha még nem puha, és szükséges, akkor a vizet pótolom. /Kevés szaftja legyen, zsírjára kell sülnie./
A burgonyát meghámozom és kisebb kockákra vágom, sós vízben megfőzöm. Leszűröm és a kivett szalonnazsírban megpirítom. A zsírjából kiveszem sóval, borssal, apróra vágott petrezselyemmel ízesítem. Ezután a brassói aprópecsenyével lazán összeforgatom. A tetejét megszórom az összevágott metélőhagymával, és ha van akkor egy kis kockára vágott pritamin paprikával. Csalamádét adok mellé /ezt is én készítem/.

2 megjegyzés:

  1. A te recepted az első,amiben szerepel a paradicsom.Én a hagymától és a kakukkfűtől eltekintve ugyanígy csinálom már 35 éve.Egyszer készítettem paradicsom nélkül(elfogyott),és az egyébként minden paradicsomos ételt utáló férjem megjegyezte,hogy ez nem olyan finom,mint máskor.Biztosan a többi recepted is jó lesz,én mindenesetre várom őket.Üdv.:Erzsébet

    VálaszTörlés
  2. Lívia írta...

    Köszönöm a megjegyzésed Erzsébet. Én is több évtizede sütök-főzök, és örülök annak, hogy van érdeklődés a régi ízek iránt is.

    Üdv.: Lívia

    VálaszTörlés