2016. március 31., csütörtök

2016-ban húsvétkor készült ételeim receptjei

Ételfotóim: ITT

Kapros zöldségleves főtt tojással
Hozzávalók: 4-6 adag

4 db sárgarépa - ha lehet zsenge - 2 fehérrépa, 1 karalábé, 25 dkg zöldborsó - mirelit - 1 vöröshagyma, 2 gerezd fokhagyma, 1 csokor kapor, 4 főtt tojás, 2 dl tejföl, fél citrom, só, bors, 4 ek. olívaolaj, 1 evőkanál liszt, 1 zacskó valódi sáfrány, kevés tejföl - ízlés szerint - citromlé, petrezselyem

A zöldségeket meghámoztam, és kockára vágtam. Az apróra vágott vöröshagymát a 2 ek. olajban megdinszteltem, beletettem az apróra vágott fokhagymát és a zöldségeket, átforgattam és felöntöttem kb. 2 liter vízzel - 3 dl adagonként. Megszórható a liszttel a felöntés előtt, de én jobban szeretem a gyengén pirított lisztet amit a maradék olajban kissé megfuttattam. Amikor puhára főtt berántottam, beletettem az apróra vágott kaprot, sóztam, borsoztam, a sáfrányt is beletettem és az apróra vágott petrezselymet, pár percig összefőztem. A kész levest citromlével és tejföllel ízesítettem, és főtt tojással kínáltam.

Frissen sült zsályás tarja tejfölös zöldborsópürével, vajas burgonyával
Hozzávalók: 4-6 adag

4-6 szelet sertéstarja, só, bors, 1 ek. mustár 4 levél zsálya, de jó a morzsolt is, 0,5 dl olaj
Zöldborsópüréhez: 25 dkg zöldborsó (mirelit), só, kevés cukor, 1 csokor petrezselyem, 2 ek sűrű tejföl, 
1 kg burgonya, 5-6 dkg vaj - ez függ a burgonya "lisztességétől".

A tarját kiklopfoltam, sóztam, borsoztam és mustárral a zsályával ízesítettem. Meglocsoltam olajjal és egy órára a hűtőbe tettem pácolódni. A zöldborsót puhára főztem, hozzáadtam az aprított petrezselymet, krémesre turmixoltam - de botmixert is használhatunk - és belekevertem a tejfölt. Cukorral - vagy fruktozzal - édeskésre ízesítettem. A pácolt tarjaszeleteket a saját pácoló olajában átsütöttem aláöntöttem kevés vizet és lefedve puhára pároltam, majd zsírjára sütöttem.
A burgonyához a kockára vágott burgonyát sós vízben megfőztem, leszűrtem összetörtem és a vajjal közepes tűzön összeforgattam.
Tálaláskor a húst tányérokra tettem, rátettem egy-egy evőkanál zöldborsópürét és körberaktam az evőkanállal formázott vajas burgonyát, és díszíthetjük koktélparadicsommal, kaliforniai paprika kockákkal. Forrón kínáltam.
Tipp: Ha apró burgonyával készül, akkor félbevágva rakjuk a hús köré.

Tormás tavaszi tojássaláta
Hozzávalók: 4-6 adag

8 db főtt tojás, 1 csomag zsenge retek, 1 csomag zsenge sárgarépa, vagy 2 nagyobb szál régi, pár levél fejes saláta a kínáló tálak aljára és a csíkokra vágáshoz is pár levél,  10 dkg koktélparadicsom, 3 dl tejföl, 1 dl majonéz, só, bors, 5 dkg friss torma - de lehet készen vett ecetes - kisebb csokor snidling, 3 ek. citromlé vagy 6 %-os fehérborecet

6 tojást feldaraboltam apró kockára. A tormát lereszeltem a legapróbb lyukú reszelőn, forró vízzel leöntöttem, amikor már bírta a kezem kinyomkodtam és összekevertem a fehérborecettel - van amikor citromlével készítem. A tejfölt elkevertem a majonézzel, az ecetes tormával, sóztam, borsoztam és összekevertem az aprított tojással, az apróra vágott snidlinggel.. A zöldségeket meghámoztam. A répát kockára vágtam, a retket csíkokra, a paradicsomot negyedeltem, a salátából is vékony csíkokat vágtam. A sárgarépát sós vízben roppanósra főztem, leszűrtem. Az összes zöldséget összekevertem. 
A kínáló tálak aljára salátát rétegeztem, mindegyikre tettem, a tormás tojáskrémből, majd a tetejére raktam az összekevert zöldségekből is, és rátettem még két két cikkekre vágott tojást.

Csokis-diós kalács
Hozzávalók: a szeletelés vastagságától függ a db szám

45 dkg fehér liszt, 20 dkg Ráma sütőmargarin, 1,8 dl tej, 7 g szárított vagy 2,5 dkg friss élesztő, 10 dk cukor, 2 tojás + 1 sárgája a megkenéshez, 10 dkg étcsokoládé, 10 dkg dió

Az élesztőt langyos tejben kevés cukorral felfuttattam. A lisztet átszitáltam és a maradék cukorral elkevertem, hozzáadtam a darabolt margarint és elmorzsoltam benne, majd beletettem a két felvert tojást és az élesztős tejet. Alaposan összegyúrtam, és 5-6 percen keresztül dagasztottam. Letakartam és 1,5-2 órán át hagytam kelni. Ezalatt összetörtem apró darabokra a csokoládét és a diót is. Lisztezett  felületen kinyújtottam a tésztát olyan hosszúra amilyen egy 1 literes őzgerincforma, az sem baj ha hosszabb - de nekem egyenes oldalú a formám. Egyenletesen rászórtam a csokoládét és rá a diót, a két végét picit behajtva feltekertem a tésztát, és a sütőpapírral kibélelt - vagy lehet margarinnal kikent és belisztezett - formába helyeztem. Letakartam és újabb 30 percet pihentettem. Közben a sütőt 180 fokra előmelegítettem A tojássárgájával megkentem a kalácsot - megszórható kristálycukorral, én kihagytam  - és 40-45 perc alatt készre sütöttem. Ha pirul a teteje takarjuk le alufóliával.

Darás-túrós-aszalt gyümölcsös rácsos pite
Hozzávalók: kb. 6 szelet, a háromszögek nagyságától függ, de készíthető kisebb tepsibe kockára vágva

30 dkg liszt, 15 dkg vaj, 1 ek. porckor, 1 tojás, csipet só,
Töltelékhez: 10 dkg búzadara, 25 dkg túró, 5 dkg mazsola, 5 dkg vörös áfonya - lehet kandírozott narancs, vagy más aszalt gyümölcs apróra vágva - 3 egész tojás 5 dkg cukor, 3 dl tej

Az átszitált liszthez adtam a felkockázott vajat, a felvert tojást, csipet sót, porcukrot és összegyúrtam a tésztát. 30 percre hűtőszekrénybe tettem. A darát tejben kifőztem sűrűre, de nem keményre, elkevertem a túróval az 5 dkg cukorral, a tojások sárgájával, az aszalt gyümölcsökkel. A fehérjéket habbá vertem, és óvatosan hozzákevertem. A tésztát úgy nyújtottam ki, hogy egy 22x24 cm-es kerek piteformába beférjen. A rácsozáshoz hagytam egy kevés tésztát, kinyújtottam vékonyra, majd keskeny csíkokat vágtam. Sütőpapírból kerek lapot szabtam, betettem a formába és ráraktam a kerek tésztalapot, majd a tetejére töltöttem a túrós krémet, elsimítottam és a vágott tésztával berácsoztam. 200 fokra előmelegített sütőben 35 perc alatt készre sütöttem. Ha nagyon pirulna takarjuk le fóliával. Porcukorral meghintve tálaltam.

Parasztsonka
Mi 1,70 kg-ot  vettünk két darabba

Nagyon szeretjük, így egész évben fenjük rá a fogunkat, pedig év közben is vásárolható lenne, de valahogy mégsem vesszük. Másfajta sonkát igen... Szóval aztán esszük több napon át, reggelire kaláccsal vagy vacsorára, mikor mivel, sokféle étel készülhet belőle.
Nem tudom, hogy ki hogyan készíti, én a következőképpen:

Még a hosszan érlelt parasztsonkának sem árt az ízesítés, a többinek meg pláne. Előző este beáztattam. Másnap ezt a vizet leöntöttem és feltettem annyi vízben ami ellepte. Tettem a főzővízbe két vöröshagymát - a fölső szennyezett héját leszedtem és jól megmostam a hagymát - 6 gerezd  pucolt fokhagymát, 8 szem egész borsot, 3 babérlevelet, 2 dl száraz fehérbort, csipet köményt. 
Lassú tűzön elkezdtem főzni, fedő nélkül. A főzési idő annyi ahány kilós a sonka, de legjobb ha ellenőrizzük, szúrjuk meg félidőben.
A gyorspácolt sonkát tegyük hideg vízbe, ez összerántja és megmaradnak benne az ízek, és a nedvesség. A parasztsonkát hagyjuk a főzőlében kihűlni.

Tipp: A főzőlevet nem öntöttem ki. Kettéosztottam és az egyik felében megfőztem 8 tojást - jobb ízű lesz tőle a tojás -  a másik feléből pedig bableves lesz.
További tippek: Ha áztatásra nincs annyi idő, tegyünk egy kis ecetet a főzővízbe, az is elvesz valamennyit a sonka sósságából - bár nem mindegyik annyira sós.
- A kötözött sonkát ha kivesszük a vízből, ne hagyjuk kihűlni hanem azonnal vegyük le róla a hálót, mert kihűlve már nehéz lesz leszedni.

Stefánia vagdalt snidlinges krumplipürével és petrezselymes rizzsel
Hozzávalók: ez több szelet, a vastagságtól függ

A húshoz: 80 dkg sertéslapocka, - de lehet felerészben darált főtt sonka, és darált csirkehús - 4-5 főtt tojás,  2 szemle, 1 tojás, 3 gerezd fokhagyma, 1 vöröshagyma, fél dl olaj, 1 púpozott tk. pirospaprika, 1 csokor aprított petrezselyem, só, bors, kevés tej
Püréhez: 1 kg krumpli, 6 dkg margarin, 1,5 dl tej só, bors, 1 csokor snidling - de finom a medvehagyma is
Rizskörethez:  25 dkg rizs,  só, bors, kevés olaj, 1 csokor petrezselyem

A húst ledaráltam. A hagymát apróra vágtam és az olajban megdinszteltem, beletettem az apróra vágott fokhagymát, elkevertem és levettem a tűzről. A zsemléket beáztattam tejes vízben, jól kinyomkodtam. A húst összekevertem a zsemlével, a felvert tojással, sóval borssal, a dinsztelt olajos hagymákkal, pirospaprikával, az aprított petrezselyemmel és jól összedolgoztam.
A húsmasszának a felét - a csokoládés kalácsomnál használt őzgerincformára hasonlító tepsi formába tettem, de kibéleltem sütőpapírral - hosszába beletettem a a megtisztított főtt tojásokat, beterítettem a húsmassza másik felével, és 220 fokos sütőben kb 50 perc alatt készre sütöttem. 
A krumplit kockára vágtam és sós vízben puhára főztem, leszűrtem, és margarinnal, tejjel összetörtem, borsoztam és belekevertem az apróra vágott snidlinget.
A rizst sós vízben megfőztem, leszűrtem, összekevertem kevés olajjal, borsoztam és belekevertem az aprított petrezselymet. 
Mindkét köretet evőkanállal formáztam és tálalásnál felváltva tettem 2-2 kanálnyit a szeletelt hús mellé. Díszítettem snidlinggel és petrezselyemmel.

Húsvéti ragus saláta
Hozzávalók: 4-6 kistányér

40 dkg csirkemell, 2 ek. olaj, 1,5 dl fehér bor, 1 fej saláta, 2 csomó piros retek, 1 csomó újhagyma, 10 dkg koktélparadicsom, citromlé, 1 dl tejszín, kevés mustár, bors, petrezselyemzöld

A húst vékony csíkokra vágtam. A felforrósított olajban átforgattam és kevergetve félig megsütöttem. Megsóztam, felöntöttem a fehér borral, és fedő alatt puhára pároltam. Levettem a tűzről, hozzákevertem a tejszínt, citromlével mustárral, borssal és apróra vágott petrezselyemmel ízesítettem, utána kihűtöttem. Közben a salátát leveleire szedtem megmostam, leszárítottam. Pár szép levelet félretettem a tányérokba, a többit metéltre vágtam. A retket is hosszúkásra szeleteltem, a hagymát felkarikáztam, a koktélparadicsomot negyedeltem, és az egészet összekevertem, és a tányérokra rakott salátalevelekre rendeztem, a kihűlt csirkemellragut a zöldségek tetejére raktam.

Ünnepi fonott kalács - hatos fonással
Hozzávalók: a kalácsból sosem elég, hamar elfogy ha vastagabb szeletekre vágjuk

50 dkg liszt, 8 dkg Ráma sütőmargarin, 7 g szárított vagy 2,5 dkg friss élesztő, 1,2 dl tej, 2 tojás felverve + 1 sárgája a kenéshez, 5 dkg cukor, 

Az élesztőt a langyos tejben felfuttattam. A lisztet átszitáltam, a cukorral elkevertem hozzáadtam és elmorzsoltam benne a margarint, beletettem a felvert tojásokat és az élesztős tejet.A tésztát alaposan összegyúrtam, és 5-6 percig dagasztottam. Letakarva 1,5 órán át kelesztettem. Amikor megkelt 6 részre osztottam, és egyforma hosszúra sodortam, majd ezeket összefogtam a felső részüknél alágyűrtem és elkezdtem szorosan fonni, az alsó végét is aláhajtottam. Sütőpapírral bélelt tepsibe tettem, és egy órán át megint kelesztettem. Közben a sütőt 180 fokra előmelegítettem. A sütő aljára kis lábasba tettem vizet - mert gőz kell a kelt tésztának. A tojássárgájával megkentem a kalácsot, majd 35 perc alatt készre sütöttem. Ha nagyon pirulna tegyünk a tetejére alufóliát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése