2018. január 1., hétfő

2017 - Karácsonyi ételeimből azok, amelyekről még nincs receptleírás

Vegyes zöldségleves cérnametélttel, húsgombóccal

Hozzávalók: nálunk ez egy jó nagy fazék 6-8 adag és laktató

60 dkg sertéslapocka, 4 db jó nagy vastag sárgarépa,  2 db fehérrépa, 1 db kisebb zellergumó, 25 dkg csiperkegomba, 30 dkg mirelit zöldborsó, 1 nagyobb vöröshagyma, 3 gerezd fokhagyma,  1 dl olaj, 2 dkg liszt, 1 tojás, 10 dkg rizs, só, bors, egy jó késhegynyi őrölt pirospaprika, 1 zacskó valódi sáfrány, fél csokor petrezselyem és zellerzöld, pár karika hegyes zöldpaprika, 1 zacskó cérnametélt

A húst ledaráltam, a zöldségeket megpucoltam és kockára vágtam. a gombát is megpucoltam és szeleteltem,  vöröshagymát, fokhagymát apróra vágtam.
Az olajban megdinszteltem a hagymát és a végén hozzáadtam a fokhagyamát is, a zöldpaprikát, kis kevergetés után a zöldségeket is beletettem, (a zöldborsó kivételével, ezt kb 10 perc múlva)) sóztam és takarékon félig lefedve pároltam a saját levében. Felöntöttem 3  liter vízzel és félpuhára főztem.
Közben a rizst is sós vízben félpuhára főztem, leszűrtem, A darált húst összekevertem az egy egész felvert tojással, rizzsel, borsoztam, sóztam. Diónyi kis gombócokat készítettem belőle - 18-24 db biztos lesz belőle, de annyi legyen, hogy legalább 3 db mindenkinek jusson.  Kevés olajban a lisztből gyenge, világos rántást készítettem, levettem a tűzról és színeztem a pirospaprikával.
A félpuhára főzött levesbe tettem a gombócokat és lassú tűzön - éppen csak bugyogjon - főztem, a rántást is hozzáadtam, és amikor a gombócok feljöttek a leves tetejére az apróra vágott petrezselymet, zellerzöldet, sáfrányt, borsot is és készre főztem. A cérnametéltet is sós vízben kifőztem, leszűrtem és kevés olajjal összekevertem.
Tálaltam a levest - a cérnametéltből midenki vett ízlése szerint. A gombócból pedig mindenkinek 3 db jutott. 
Fotó ITT

Oldalas korona vegyes párolt zöldségekkel - petrezselymes rizssel

Hozzávalók: 4-6 adag

1,2 kg húsos sertésoldalas. A páchoz: 1/2 cseresznyepaprika, 1 közepes fej hagyma, 2 gerezd fokhagyma, 1 citrom reszelt héja és leve, 1/4 kk. őrölt koriandermag, 2 ek. méz, 4 ek. olivaolaj, só, bors Továbbá:  2 ek. olaj, 80 dkg vagy 1 kg vegyes zöldség, ebben lehet mélyhűtött, konzerv és friss is (brokkoli vagy karfiol, sárgarépa és póréhagyma  friss, zöldborsó mirelit és főtt kukorica konzerv)
30 dkg rizs, egy csokor petrezselyem

A páchoz a cseresznyepaprikát apróra vágtam, csumáját, magját eltávolítottam és tálba tettem. A vöröshagymát apróra vágtam, a fokhagymát áttörtem. A paprikához adtam még a reszelt citromhéjat és a citrom levét a mézet, koriandert, olajat, sót, borsot és jól összekevertem.
Megkentem vele az egész oldalast és mély tálba tettem, lég-és illatmentesen betakartam folpakkal, és 2-3 órát a hűtőszekrényben pácoltam.
Kiemeltem a húst a pácból. Letakarítottam róla a darabos fűszereket (könnyen megégnek!), és alufóliával bélelt sütőtepsibe fektettem, megkentem olajjal és még  keveset öntöttem is hozzá. Előmelegített, forró sütőbe (220 fok), mindkét oldalán hirtelen megkapattam. Öntöttem alá 2 dl vizet, alufóliával letakartam, és 20 percig pároltam, majd levettem róla a fóliát, és saját levével-zsírjával időnként kenegetve pirosra sütöttem.
Miközben a hús sült, megtisztítottam a sárgarépát, póréhagymát, a brokkolit rózsáira szedtem és a répát félkarikára a pórét karikára vágtam. Külön-külön kis edénykékben kevés sós vízben pároltam, blansíroztam (brokkoli, sárgarépa, borsó). A hús páckeverékét külön edénykében  mártás sűrűségüre pároltam-sütöttem. Az oldalast nagyobb lapos tálra állítottam élével és kerekítettem. Közepébe szedtem a párolt zöldségeket (balról kezdve brokkoli, főtt kukorica, sárgarépa és borsó és a sárgarépa végéhez tettem a karikára vágott póréhagymát.) A csípős pácpépet összekevertem a pecsenyelével és meglocsoltam vele a zöldségeket.
A rizst sós vízben megfőztem, leszűrtem és kevés olajjal és az apróra vágott petrezselyemmel, óvatosan összekevertem és tálaláskor merőkanálban formáztam.

Fotó:ITT

Csirkemell bukszában és göngyölve, tartármártásos vegyes zöldséggel

Hozzávalók: 6-8 adag

4 db csirkemell,  a vegyes zöldséghez azt használtam ami maradt az oldalas mellett csak tartármártást készítettem hozzá, amivel összekevertem. De egyéb esetben a zöldségeket külön-külön pároljuk vagy főzzük, blansírozzuk. Panírozáshoz 3 tojás, liszt, zsemlemorzsa. 16 vékony háromszögletűre vágott sajt, 8 szelet fokhagyma pépesítve, só, bors olaj a sütéshez.

A melleket megmostam, leszárítottam és hosszában mindegyiket félbevágtam és lett belőlük 8 db. Műanyag tasakban óvatosan kiklopfoltam. Ezután megint félbe vágtam mindegyiket és lett belőle 16 db.
Ezután 8 db-ot megkentem a fokhagyma felével, sóztam borsoztam, rátettem 1-1 sajtszeletet és feltekertem, hústűvel összetüztem. A másik 8 db mellével is elvégeztem az említett műveletet, erre is került sajt is de ezt nem göngyöltem, hanem csak félbehajtottam és megtűztem a hústűvel - ez lett a buksza. Paníroztam és forró olajban pirosra sütöttem.
Tálaltam a  húst a tartármártásos zöldségekkel.
Fotó ITT

Karácsonyi linzer csokis és kókuszos

Hozzávalók:  16 db páros lesz (de ha többet akarunk belőle, akkor emeljük a hozzávalókat arányosan)

20 dkg liszt, csipet só, 1 kk. sütőpor, 1 ek. kakaópor, 1 ek. kókuszreszelék, 6 dkg porcukor vagy fruktoz, 18 dkg vaj, 2 tk. vanília aroma, 3 dkg reszelt csokoládé, sárgabarack lekvár (általam főzött)

A szitált liszt felébe elmorzsoltam a vaj felét és a következő hozávalóknak a felét:  só, sütőpor, porcukor, vanília aroma, de a kókusz az teljes mennyiség lesz. A liszt másik felében elmorzsoltam a maradék vajat, belekerült a só, sütőpor, vanília aroma a reszelt csokoládé és a kakaó a teljes mennyiség. Minkét anyagot jól összegyúrtam és a kis cipócskákat fóliába csomagoltam és egy félórára a hűtőbe tettem. 
Enyhén lisztezett deszkán kinyújtottam vékonyan (kb. 3 mm) mindkét tésztát külön-külön, 30x20 cm-es nagyságra.
Karácsonyi kiszúróval formák szerint készítettem mindegyikből egyforma mennyiséget és sütőpapírral bélelt tepsibe tettem és pár percig sütöttem. A csokisaknak az alsó felét megkentem vékonyan lekvárral és a kukuszos alsó felét ráfektettem - így mindkét oldalán a felső része van, A csokisat megszórtam kókusszal, a kókuszosat reszelt csokival.
FotóITT

Kesudiós, áfonyás, mazsolás csokis kocka sütés nélkül

Hozzávalók:

25 dkg darált kekesz, 10 dkg vaj, 10 dkg étcsokoládé, 2 dl te, 2 ek. kakaópor, 1 dl sárgabarack lekvár (általam főzött), 10 dkg kesudió (de lehet dió, mandula is) 5 dkg mazsola, 10 dkg vörös áfonya
A mázhoz: 10 dkg étcsokoládé, 2 ek. tej, 2 ek. vaj

A vajat, a kockára tört csokoládét és 1 dl tejet olvadásig együtt melegítettem. A kakaóport és a darált kekszet és az 1 dl tejet össekevertem és összedolgoztam az olvasztott csokoládéval. A kesudiót zacskóba tettem és a klopfolóval apróra törtem és a masszába dolgoztam a mazsolával és az aszalt áfonyával - mindkettő aszalt gyümölcsöt előtte beáztattam, leszürtem és leszárítottam.
Sütőpapírral kibéleltem egy 20x30 cm-es tepsit. Beledolgoztam a kekszmasszát úgy, hogy kb. 2-2,5 cm magas legyen. A csokoládét vízgőz fölött megolvasztottam az vajjal és a tejjel. Egyenletesen megkentem vele a lesímitott kekszlapot. Kanál hátával hullámokat húztam bele és 3-4 órára hűtőszekrénybe tettem. Kináláskor éles késsel kockáztam kb. 2-3 cm-es nagyságra. Levágtam egy kb. 2 cm széles csíkot és azt daraboltam szintén 2-3 cm-es darabokra. Nagyon finom.
Fotó ITT


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése