2011. június 13., hétfő

Meggyleves


Én nem szoktam gyümölcsöket összevetni, hogy melyik a jobb a cseresznye vagy a meggy, mert mindegyik a maga nemében, hogy milyen tulajdonsága van, mire használjuk, mindegyik értékes.
Ennek a gyümölcsnek is, mint a cseresznyének van vadon  termője. A 17. században terjedtek el hazánkban a spanyol- valamint a cigánymeggy. Az utóbbit még most is termesztik. A Pándy meggy is nagyon ismert, kiváló hazai meggyfajta, de az eredete homályos. A szájhagyomány szerint a 19. század közepén egy Pándy nevű huszárkapitány debreceni kertjében magról állította elő.
A meggy őshazája Észak-Indiától a Balkánig terjed és mindenhol előfordul.
Sokféle ételt, italt készíthetünk belőle: befőtt, leves, szósz, sütemény, lé és bor stb.

Hozzávalók:

60 dkg meggy, 2 dl tejföl, 1 dl tejszín, 2 dkg liszt, 4-5 dkg cukor vagy fruktozum, 1 citrom, kis darab fahéj, vagy 1 csapott kk. őrölt, 4-5 db szegfűszeg vagy 1 csapott fél kk. őrölt, (én az őrölt változatot használom) csipet só,
A meggyet megmosom és 2 liter forró vízbe teszem (nem magozom), beleteszem a sót, fahéjat, szegfűszeget. Elkeverem a tejszínes tejfölben a lisztet csomómentesre és amikor a meggy feljön a víz tetejére és puha, szűrőn keresztül lassan beleeresztem a lisztes habarást és keverem. Ezután kicsit felfőzöm. Ízesítem citromlével, hogy űdítő legyen, és ha nem elég édes még adok hozzá cukrot vagy fruktozumot. Átöntöm tálba vagy fazékba és a hűtőbe teszem, mert ez csak hidegen jó amikor meleg az idő - szerintem, de melegen is van aki szereti.
Egy másik változatom is van saját kreációm: 10 dkg meggyet 2 ágacska (kb. 10 cm-es ágak) citromfűlevelekkel összeturmixolok annyira, hogy a levelek is pépesek legyenek, ne látszanak darabosan és belekeverem a levesbe.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése