2011. június 7., kedd

Zöldborsóleves vajasgaluskával


Itt van végre a zöldborsó szezonja. Nálunk ettől kezdve zöldborsót-zöldborsóval eszünk. Persze csak viccelek, de tényleg nagyon szeretjük, elsősorban levesnek, de sok más is készülhet belőle. A zöldségfogyasztási szokások nagyon sokat változtak. A zöldborsót az én gyerekkoromban persze már termesztették nálunk is, mert jóval azt megelőzően a 30-as években kezdett"népélelmezési cikké" válni. A sárga, hántolt "felesborsó" szerepelt csak a családi konyhákban. Amiről sok gyereknek, (menza), katonáknak, nincs jó emléke.
A borsónak két őshazája is volt egyesek Nyugat-Ázsiából, mások az Égei-tenger partvidékéről származtatják. De annyi biztos, hogy a görögök és a régi rómaiak már termesztették és fontos szerepet játszott az élelmezésben.
Élettani hatása vérkoleszterinszint és vércukorszint csökkentő, ezért alkalmas a cukorbetegek diétájának kiegészítésére. Magas a fehérjetartalma, háromszor akkora mint a burgonyáé. A lényeg, hogy frissen kifejtve készíthető belőle a legfinomabb leves, főzelék, köret stb.

Hozzávalók:

40 dkg zöldborsó, 4 szál zsenge sárgarépa, 1 szál fehérrépa, 1 gerezd zellergumó, 1 kis fej főzőhagyma, 1/2 dl olaj, 2 dl tejszín, 1 ek. liszt, pirospaprika, só, őrölt bors,  1 csokor petrezselyem, pár szál tárkony,
galuskához: 1 tojás, 3 dkg vaj és annyi liszt amennyit felvesz

A borsót kifejtem , leöblítem. Az olajat felhevítem és az apróra vágott hagymát megdinsztelem benne, meghintem pirospaprikával és felengedem 1-1,2 l vízzel. Beleteszem a zöldborsót, a darabokra vágott zöldséget, sózom, borsozom és kb 15 percnyi főzés után beleszaggatom a nagyon apró galuskákat. Amikor kész a tejszínnel simára kevert liszttel sűrítem, és beleteszem az apróra vágott tárkonyt és petrezselymet is, egyet forralok rajta és tálalom forrón.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése