2011. október 23., vasárnap

Ünnepi mézeskalács rövid és töredékes története

A legősibb karácsonyi édességek egyike a mézeskalács. Őseink a mézeskalács készítés tudományát még Etelközből hozták magkkal. A mézeskalácsot eleinte cserépformában, később pedig mézeskalácsütő formában készítették. A formát úgy készítették, hogy nagyon ügyes fafaragók egy deszkalapba belefaragták negatívban a kívánt mintát. Ezt aztán kitöltötték a puha tésztával és kisütötték. A mézeskalács olyan lett, amikor a formából kivették, mint egy kis dombormű. Ezeket rendszerint így natúr formában hagyták, de díszítették is cukormázzal. A mézeskalács elsősorban a  karácsonyfák díszeként emelte az ünnep fényét, és szerencsére kezd újra divatossá válni mint fenyődísz, de vásárokban egész évben kapható.
Én ismerek nem is egy mézeskalács készítőt, aki még ma is készít ilyen ősi mézeskalácsütő formában mézeskalácsot, és olyan fafaragót is, aki csodás ütőformákat készít a régi ősi mintákkal, de olyat is, aki a mai igényeket is kielégíti.
Kézművesként több évtizede én magam is készitettem és árusítottam megrendelésre és vásárokban is, rangos rendezvényeken (Néprajzi Műzeum Iparművészeti Múzeum, Mesterségek ünnepe a budai Várban stb.) mézeskalácsot, és a múzeumokban kiállítások részvevője is voltam, ahol díjazták a munkám.
Én nem a régi piros szíves, rózsás mézeskalácsot, és nem is az ütőfás formákat készítem, hanem  azt, amit napjainkban a leggyakrabban készítenek, a mai igényeknek megfelelőt. Amikor zsűriztetek, akkor persze mindig szemelőtt tartom a hagyományos forma- és mintakincset, mert a zsűri csak azt értékeli. Ezen kívül szabadon szárnyalhat a fantázia, a forma és a minta, a fehér és a színes változatokat illetően.
A mézeskalács Betlehemem a kiállítás után még egy évig, a következő év karácsonyán dísze volt az ünnepi asztalunknak..De a kiállításon volt megrendelőm is, aki kérte, hogy készítsek egyet még akkor karácsonyra. Ezt ma már nem vállalnám, mert eléggé sérülékeny, a postában nem lehet bízni, hogy épségben megérkezzen.


Ez az alkotásom a 2003-ban a X. Betlehemi jászol kiállítás válogatott anyaga volt.

Ez a munkám a 2004. évi XI. Betlehemi jászol kiállítás díjazottja volt. Négy táblaképből állt, ez az első, az Utazás Názáretből Betlehembe.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése