2013. április 24., szerda

Immunerősítő ételek

Elmúlt a téli időszak, a szervezetünk ki van merülve, fáradékonyak vagyunk nem véletlen, hogy ilyenkor támadnak a vírusok, baktériumok és hajlamosak vagyunk a fertőzésekre. Igyekezzünk gyorsan feltölteni a kiürült raktárainkat, étkezzünk tudatosan, hogy ne szenvedjünk a vitaminok és ásványi anyagok hiányától. Próbáljunk stresszmentesen élni, mert a stressz is gyengíti immunrendszerünket. Tudatos táplálkozással sokat tehetünk az ellen, és megelőzhetjük, hogy kifogjanak rajtunk  a betegségek. Ilyenkor tél végén tavasz elején hasznosak az olyan táplálékok amelyek antioxidánsok, immunerősítők.
Pl. az omega- 3 zsírsavak, amelyek leginkább a tengeri halakban vannak, ilyen a lazac, makréla, hering, szardínia






Hasznosak a táplálékkal elfogyasztott olyan anyagok amelyek szükségesek az antioxidánsokhoz, ilyen pl. a mikroelemek közül a cink, amely a marhahúsban, hüvelyesekben van, vagy a szelén, amely a talajból jut a növényekbe, állatokba.




Fontosak azok a vitaminok, amelyek a bőr és a nyálkahártya épségéhez, regenerálásához szükségesek. Ezek egészsége megakadályozza, hogy kórokozók bejussanak a szervezetünkbe. Ilyen anyagok az A-vitamin máj, tojás, és előanyaga a béta-karotin, amely a sárgarépa, sütőtök, aszalt sárgabarack.

A D-vitaminról eddig csak azt tudtuk, hogy a csontképzésben nagy szerepe van, de  újabban kiderült, hogy más szerepe is van, pl. hiánya összefüggésbe hozható az influenza és más légúti fertőzések kialakulásával. Ez a vitamin megtalálható a tojásban, zsírdús tejtermékekben. 
Fontos a megfelelő B12-vitamin, amely minden állati eredetű termékben megtalálható. Vérképző, biztosítja, hogy a sejtjeinkhez a tápanyagok eljussanak.





Az elmúlt 10 évben állapították meg, hogy a  brokkoli, kaliforniai paprika, piros belsejű grépfrút számtalan olyan vegyületet tartalmaz pl. flavonoidok, amelyet  a tudomány most vizsgál behatóbban.












A probiotikumokról is sokat hallunk mostanában, egyes joghurtokban,  túrokban   a csomagoláson olvashatjuk is. Ezek hasznos baktériumok, amelyek megakadályozzák a káros mikroorganizmusok túlzott mértékű elszaporodását a vastagbélben, 
 és ezzel segítik az immunrendszerünket.

Táplálékaink közül  olyan rostanyagok is szolgálnak mint a teljes kiőrlésű gabonafélék, mint a barna vagy Graham kenyér,a zöldségekben a csicsóka,  gyümölcsökben a banán.


A szervezetünk folyadékkal való ellátása is fontos részét képezi az immunerősítő étrendnek. Védjük vele a szemünket, az orrunkat, a szájnyálkahártyát, hogy ki ne száradjon, és így a kórokozók se jussanak a szervezetünkbe. Még télen is ajánlott a 2 liter folyadék, ahogy melegedik az idő, akkor pedig még többre van szükségünk. Lehetőleg vizet, ásványvizet, teát (bodza, csipke, hibiszkusz, kamilla, hársfa) igyunk, de a leves, a gyümölcs levek, és a gyümölcs is beleszámít a folyadékmennyiségbe.

3 megjegyzés:

  1. Kedves Lívia, ez egy nagyon jó kis gyüjtemény. Örülök, hogy feltetted.

    VálaszTörlés
  2. Roza, Zsuzska köszönöm, örülök, hogy elnyerte a tetszésetek.

    VálaszTörlés