2014. március 9., vasárnap

Ételeim amikről még nem írtam receptet csak fotók vannak - 2013-as év vége - Karácsony

Azokról az ételekről van szó, amit az előző év végi ünnepek idején készítettem, és mindig az új esztendő első napjaiban szoktam beírni a blogomba, de most jól elmaradt. De ami késik, az nem múlik.  Van olyan étel ami már van a blogomban, azt kihagyom. (Ilyen pl. a Sült libacomb... a Süllő rántva...  a Bejgli)

Libamáj sütve
A libának a legértékesebb része, a szépen fejlett máj. Gazdaságosan kell beosztani, hogy többször is jusson ebből a drága eledelből a asztalunkra, tízóraira  vagy vacsorára kenyérre kenve a zsírja, és vékonyan szelve rá a májból.
Úgy kell megsütnünk, hogy a súlyából ne nagyon veszítsen, és az ízei megfelelően érvényesüljenek.

70 dkg hízott libamáj, 70 dkg libaháj, 5-6 gerezd fokhagyma, libaleves

A libahájat nagyobb kockákra vágtam és a felével kibéleltem egy lábast, ráfektettem az előzőleg megmosott és megtörölt májat, és a maradék hájjal befedtem, beledobtam a  fokhagyma gerezdeket is. Az egészet leöntöttem leszűrt libalevessel -aprólékból készült- de lehet libaleveskockából is vagy víz. Csak annyi kell rá ami szűken eléri a tetejét. Lassan forralva - ez kb. 20-40 perc a máj nagyságától függ -  lefedve készül. Ekkor a májat kiveszem tálba teszem, a fokhagymákat is kiszedem, és a visszamaradt levét élénk tűzön, fedő nélkül addig forralom, míg zsírjára sül, és benne a libaháj pirulni nem kezd. Ekkor a tűzről leveszem, sűrű szitán keresztül a májra szűröm. Hűvös helyen hagyom megdermedni.

Kép ITT

Libamájpürével töltött gomba rizibizivel, boros mártással
Hozzávalók: 4 adaghoz
Libamájpüréhez: 60 dkg libamáj - nem a drága hízott -  4-5 gerezd fokhagyma, só, őrölt bors, egy kisebb fej vöröshagyma, 2 ek. olaj, besamel mártás (1 ek. olaj,  2 púpos ek. liszt, 2 dl tej, só)
Gombához: 4 adaghoz 8 db nagy gombafejek, panírozáshoz tojás, liszt, zsemlemorzsa, 1 ek. citromlé, só
Rizibizihez: 25 dkg rizs, 25 dkg zöldborsó (lehet mirelit), só, kevés olaj
Boros mártáshoz: 2 dl egri vörös bor (bikavér), csipet őrölt bors, szerecsendió, szurokfű, 3 dkg vaj, 1 tk. liszt, 1 kk. cukor, só

A vöröshagymát, fokhagymát apróra vágtam, a májat kis csíkokra.  Az olajban dinszteltem a vöröshagymát, beletettem a májat, és 4-5 percig állandóan kevergetve sütöttem, belekerült a fokhagyma, és a fűszerek is.  Botmixerrel pürésítettem. A besamelhez az olajban kicsit megkapattam a lisztet felöntöttem a tejjel, sóztam és besűrítettem állandó keverés közben. A besamelt a libamájpürébe kevertem. A gombákat megmostam, kivettem a törzset, szárazra töröltem, és forró sós vízben amihez citromlevet is öntöttem, forrástól 5 percig főztem. Leszárítottam, hidegre tettem, majd megtöltöttem a libamájpürével, bepaníroztam és forró olajban kisütöttem.
A rizst, zöldborsót külön-külön puhára főztem sós vízben, majd kevés olajjal összekevertem. A mártáshoz a vajat felolvasztottam és a lisztet benne kicsit pezsegtettem, felöntöttem a borral, és befűszereztem, 1-2 percig főztem és jól kikevertem.
Tálaltam 2 gombát a rizibizivel és egy kis mártással.

Kép ITT

Adventi szilvalekváros kifli 

Hozzávalók:

50 dkg liszt, 25 dkg margarin, 6 dkg cukor, 1,5 dkg élesztő, 1 db tojássárgája, 1,5 dl tej, csipet só
Töltelék: 25 dkg szilvalekvár, őrölt fahéj, 1 tojás, 1 tojássárgája

A lisztet a margarinnal elmorzsoltam, a közepébe tettem a kevés cukorral elkevert langyos tejjel felfuttatott élesztőt, a tojássárgát, a maradék cukrot, sót, és gyors mozdulattal tésztává gyúrtam. Hűtőbe letakarva fél órát pihentettem. Vékonyra kinyújtottam, és kb. 6-8 cm átmérőjű kiszúróval
kerek lapokat készítettem. Kiskanállal az egyik felére lekvárt raktam, megszórtam a fahéjjal és ráhajtottam a másik felét, jól lenyomkodtam a szélét. Tepsibe tettem és bekentem a felvert egész tojással. Amikor megszáradt, akkor bekentem a tojássárgájával is. 
Szórható a tetejükre durvára vágott dió is - én most nem tettem rá.

Kép ITT

Áfonyás, vaníliás, tortadarás linzer

25 dkg liszt, 1 csapott tk. sütőpor, Dr. Oetker vaníliaízű Aranka Krémpor, 10 dkg cukor, 1 tasak Dr. Oetker Vanilincukor 18 dkg vaj vagy margarin, 1 tojás,  3 dkg barna tortadara, 5-6 dkg vörös áfonya apróra vágva

Egy tálba a lisztet elmorzsoltam a rámával, és a sütőport elkevertem benne. Beletettem a krémport, cukrot, vanilincukrot, tojást, tortadarát és az áfonyát. Jól összedolgoztam. Vékonyra kinyújtottam, és többféle kiszúróval (csillag, harang, szív stb. kinek mi van) kiszúrtam. Sütőpapírral bélelt tepsibe helyeztem és kisütöttem 8-10 perc alatt. Vigyázzunk nehogy megégjen, világos színűnek kell maradnia. (gázsütő 3-as fokozat)
Fokozhatjuk az élvezeti értékét, ha minden formából duplát készítünk, és a felső formát kilyukasztjuk, csokoládékrémmel megkenjük az alsót, és a lyukasat ráfektetjük, összeragasztjuk.

Kép ITT


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése