2016. június 23., csütörtök

Üdítő tippek kánikulában


A kánikula még az egészséges és fiatal szervezetet is megviseli, de az idősek és a betegek különösen veszélyben vannak.
Én nagyon utálom, nekem már a 29 fok is nagyon sok. Sosem szerettem azt a meleget amit már nem lehet élvezni talán még víz mellett sem és ez a 30 fok fölötti hőmérséklet. Pedig nem telik el a nyár, hogy többször hetekig ne lenne benne részünk és ne szenvednénk.

Vannak ötleteim amivel csökkentem a hőség okozta kellemetlen közérzetem - talán ti is hasznát veszitek.
* Mindig bőségesen fogyasztok folyadékot amiben minden van, mert beleszámít a gyümölcslé, leves, gyümölcs, tea, ásványvíz, limonádé, de legfőképpen a csapvíz, mert nekem az a legjobb  szomjoltó.
* Ilyenkor tudatosabb vagyok a folyadékfogyasztási szokásaimat illetően, mert a napi tevékenységeim közé beiktatok hosszabb-rövidebb pihenőket és ezeket használom arra, hogy frissítő italt igyak, lédús gyümölcsöt egyek. Persze nyugdíjasként megtehetem, de aki dolgozik neki meg pláne fontos, hogy legyen nála frissítő ital, gyümölcs. Ha nagyon muszáj kimozdulnom otthonról, akkor mi mindig viszünk magunkkal vizet, mert sokszor az ájulás környékez, és olyan piros tudok lenni mint a rák - ezért direkt napozás nálam nem jöhet még szóba sem, de a víz keresés sem. Ezért csodálkozom, hogy sok ember azt a vizet veszi igénybe amit kánikulában az utcán osztogatnak. Miért nem képesek az emberek vinni magukkal? Én nem bíznám magam arra, hogy majd találok vizet osztó helyet, vagy be kelljen mennem egy vendéglátó egységbe vizet kérni.

* Egyébként sem vagyok édesszájú, de ilyenkor - máskor sem - innék tömény cukrozott folyadékot. Még a fagylaltok is, ha nem jó minőségűek csak szomjúságot okoznak.
* Kánikulában szoktam készíteni 100 %-os narancs vagy más gyümölcsléből figurális jégkockát, vagy gyümölcsdarabokat lefagyasztok és ezeket teszem hűsítő italba - akár tiszta vízbe vagy ásványvízbe. De ez soha nem túl hideg.
* Az egyszerű, természetes limonádé talán a legjobb ilyenkor, friss citrom vagy lime levével, mert ez utóbbi nem annyira savanyú.
* Főzhetünk gyümölcsdarabokat tartalmazó gyümölcsteát, behűtve kész is a tea.
* Ilyenkor a kedvencem a hűsítő, zamatos gyümölcsleves is.Nem ipari cukorral, hanem gyümölcscukorral, a fruktozzal, és megengedünk egy kis tejszínhabot a tetejére. De natúr joghurttal is krémessé tehetjük..
* De idényzöldségből is készítek hideg leveseket például, uborkalevest, sóskalevest, paradicsomlevest.
* Desszertként jöhetnek a gyümölcssaláták.
* Kánikulában nem kívánjuk a nehéz, zsíros ételeket, ezért halat, csirkét fogyasztunk és köretként friss zöldséget, salátát készítek mellé.
* De szeretjük a szószokat hidegen mint például a piszke, meggy, vagy a főzelékeket.
* A sokféle idénygyümölcsök közül a lédús behűtött dinnyék a legfinomabbak, meg a meggy.

* Velünk egy háztartásban már nem élnek kis gyerekek és idős családtagok, de akivel igen, ne feledkezzen meg róluk, mert a kisebb gyerekek hajlamosak elfeledkezni a szomjúságról, itassuk őket. Idősebb korban a szervezet hamar kiszárad, csökken a szomjúságérzet is. Legalább 1,5 liter folyadék mindig legyen szem előtt.

Itt vannak az ételeim is a Paradicsomos káposzta sült hússal, Kovászos uborka, Piszkeszósz bundás kenyérrel, Mentás-cseresznyés epres gyümölcsleves, Túrós-vaníliakrémes eperhab, Vegyes gyümölcsleves, Hideg uborkaleves, Meggyszósz csirkemell szeletekkel, Epres-túrós vaníliás pohárkrém, De jöhetnek még a könnyű kifőtt tészták is édesen, sósan.
Megtalálhatók a Receptlistában.















2 megjegyzés:

  1. Élvezettel olvastam a leírásodat, máris megszomjaztam :-) Sok jó és hasznos dolgot gyűjtöttél össze, azt lehet mondani, mindennel egyetértek veled! Az ételeid, desszertjeid, amiket ide választottál pedig nagyon guszták :-)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Katalin. Örülök, hogy hasznosnak találtad, és egyetértesz a gondolataimmal.

    VálaszTörlés