2016. augusztus 26., péntek

3 egyszerű, de nagyszerű tipp a száraz kenyér és zsemle felhasználásához

Nálam néha megesik, hogy több kenyeret veszek a kelleténél. Ez általában hét végén vagy többnapos ünnepek alkalmával történik. Azt tanultam anyukámtól és az anyai nagymamámtól, hogy kenyeret soha ne dobjak ki, sőt ha gyerekként véletlenül leejtettem egy szeletet vagy falatot, akkor felvettem és meg kellett csókolnom, mert a búzaszemeken amiből készült Jézus arcvonása van.
Ez nagyon erősen bennem maradt, és rosszul is érezném magam ha megtenném, hogy kidobom. Nem beszélve arról, hogy sokfélére felhasználható. Persze adható állatoknak is - ha nincs háziállat, akkor a madaraknak. 


Bundás kenyér vagy zsemle

Nálunk ez gyakran van, mert szeretjük. Nekem kedvencem reggelire vagy vacsorára is teával vagy tejjel. De szoktam készíteni piszkeszósz vagy meggyszósz mellé is.

Zsemlemorzsa

Ritkán szoktam prézlit venni, mert megszárítom a kenyeret vagy zsemlét, kicsit megpirítom a sütőben vagy a partigrillben - az utóbbi el is hagyható, hiszen sült a kenyér és a zsemle is - és lereszelem. Sok ételhez felhasználható. Nem akarok senkit elriasztani a bolti zsemlemorzsától, de egyszer hallottam és láttam híradóban, hogy megbüntettek egy céget, mert olyan helyen tartotta a rengeteg száraz kenyeret, zsemlét ami televolt egerekkel és egérürülékkel. Persze senki ne általánosítson, én sem teszem.

Kenyérpuding

Ez nagyon egyszerű étel és finom. Kockára vágom a kenyeret vagy zsömlét, és tejbe áztatom, majd tepsibe teszem és megszórom apróra vágott sonkával vagy darált hússal amit kevés olajban kicsit előpirítok a hagymával, fűszerezem és a tetejére kerül a reszelt sajt - vagy ki mivel szereti, többféle alapanyagot használhatunk. Végül meglocsolom felvert tojással és a sütőben megsütöm.


4 megjegyzés:

  1. Jó hogy így összegyűjtötted a megmaradt kenyér hasznosítását. Kenyeret mi sem dobunk ki. Szeretjük a bundás kenyeret mi is, ahhoz direkt jó a kicsit szikkadtabb. A zsemlemorzsát mindig én csinálom, a maradék kenyérből. Csak akkor veszek, ha véletlenül nincs darálva, és gyorsan kell. De ez általában évente egyszer fordul elő :-)
    A kenyérpuding is jó ötlet, ilyet még nem csináltam, és nem is ettem. Ki kéne próbálni, nagyon jól hangzik...

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy jónak találod a kenyér és zsömle hasznosítást. A kenyérpudingot próbáld ki, egy próbát megér, és talán ha ízlik, akkor majd többször is készíted.

    VálaszTörlés
  3. Örülök, hogy írtál erről. Fáj a szívem, mert sokszor látok szemétbe dobott kenyeret (és egyéb élelmiszert is). Én magam sütöm a kenyeremet, a szó szoros értelmében egy morzsát nem dobok ki belőle. És a kenyér megbecsülését én is otthonról hozom. Az a baj, hogy ma már kihalóban vagyunk mi, akik példaképek lehetnénk és egyébként sem érdekel senkit a véleményünk.

    VálaszTörlés
  4. Örülök, hogy Te is így gondolkodsz. Nagyszerű, hogy sütöd a kenyered. Én is szoktam, de nem rendszeresen. Valóban kihalóban vagyunk már, akik tudnánk mesélni, hogy milyen értékekkel lettünk elindítva.

    VálaszTörlés