2019. január 6., vasárnap

2018. karácsony ételeinek receptjei

Házias csirkegombócleves

Hozzávalók: 6 adag

2 nagy csirkemell, 50 dkg burgonya, 3 nagyobb szál sárgarépa, 2 szál fehérrépa, egy nagyobb cikk zellergumó, 2 db zsemle, (vagy 10 dkg rizs, ha valaki jobban szereti a zsemlénél én rizst használtam) 2 db tojás, 1 vöröshagyma, 4 gerezd fokhagyma, 1 csomó metélőhagyma (de jó az újhagyma zöld szára is apróra vágva), 1 csomó petrezselyem, só, 5 egész bors, csipet borsikafű, egy zacskó valódi sáfrány, 1 ek. olaj

A megtisztított zöldségeket kockára vágtam és a burgonya kivételével a kicsontozott csirkemell csontjával feltettem főzni kb. 3 liter vízben. Beletettem az egész borsot és lassú tűzön félpuhára főztem. A rizst sós vízben félpuhára főztem, leszűrtem. A csirkemellet ledaráltam és belekevertem az apróra vágott vöröshagymát és fokhagymát, a rizst, sóval, borsikafűvel, apróra vágott petrezselyemmel ízesítettem és hozzáadtam a 2 felvert tojást és az olajat. Összekevertem és apró gombócokat formáltam belőle.
Amikor a zöldségek félpuhák voltak kivettem a csirkemell csontját, beletettem a kockára vágott burgonyát, a gombócokat, a sáfrányt és még 20-25 percig főztem. Ízlés szerint utánfűszerezhetjük. Tálalás előtt még megszórhatjuk apróra vágott petrezselyemmel és metélőhagymával.
Nyári hónapokban újburgonyát, friss, hegyes zöldpaprikát és paradicsomot is tehetünk hozzá.
Fotó: ITT

Csabai sertéskaraj vele sült burgonyával kelbimbóval, paradicsomos hagymaraguval

Hozzávalók: 4-6 adag

1-1,20 kg  rövidkaraj, csabai lángolt kolbász (olyan hosszú amilyen a hús, kb 20 dkg), 1/2 dl-nél kicsit több olaj, 1 vöröshagyma, 1 kg burgonya, só, bors, 10-15 dkg fústölt szalonna

A sertéskarajt hosszában, középen egy vékony, hosszú  és éles késsel felszúrtam, és az így nyert résbe dugtam a  füstölt csabai lángolt kolbászt. Sóztam, borsoztam a külső részét, a felszeletelt füstölt szalonnával beborítottam a tetejét amit fém hústűvel függőlegesen rászúrtam. Tepsibe tettem, aláöntöttem az olajat és 1 1/2 dl vizet beborítottam alufóliával, betettem a sütőbe és 150 fokon sütöttem kb. 60  percig. 
Közben héjában megfőztem a burgonyát, hagytam hűlni, megpucoltam és  kockára vágtam (de lehet karikára is)
A húst félidőben kivettem, kissé felnyitottam a fóliát, ránézetre megállapítható, hogy levehető-e róla a fólia, és azután anélkül kell tovább sütni, közben gyakran locsolgatva a saját levével. Ekkor kell hozzáadni a cikkekre vágott hagymát és a burgonyát is és együtt sütni készre.
Kicsit hagytam hűlni, hogy szeletelhető legyen. Kiszedtem a hústűket is.

Körethez: 60 dkg kelbimbó, 5 dkg vaj
A kelbimbót megtisztítottam, megmostam, és sós vízben puhára főztem. Leszűrtem és az olvasztott vajon átforgattam.

Paradicsomos hagymaragu
1 vöröshagyma, 2-3 dl ketchup, 1 dl vörösbor, só, citromlé, őrölt bors (általam készített házi kechupot használtam), 3 dkg zsír vagy 2 ek olaj

Az olajban megpirítottam az apróra vágott hagymát, beleöntöttem a ketchupot és a vörösbort. Sóval, citromlével, őrölt borssal ízesítettem és néhány perc forralás után tálalható.
Tálaltam a szeletelt húst kevés vele sült burgonyával, pár szem kelbimbóval és egy evőkanálnyi paradicsomos hagymaraguval.
Fotó: ITT

Sült oldalas rösztivel, párolt lila káposztával

Hozzávalók: 4-6 adag

1-1 1/2 kg oldalas, 10 dkg sertésszír, 4 + még 3 gerezd fokhagyma, 1 kg lila káposzta,  2 db vöröshagyma, 4 ek citromlé (mert mi nem mindenben szeretjük az ecetet), 60 dkg burgonya, 1 tojás, 2-3 ek kukoricaliszt, só, bors, pici cukor, őrölt köménymag, olaj a röszti sütéséhez

Az oldalast megmostam, leszárítottam és a csontok között feldaraboltam. Lábosba tettem, hozzáadtam a zsírt,  forgatva átpirítottam, hozzáadtam a 4 gerezd apróra vágott fokhagymát, sóztam, borsoztam. Öntöttem hozzá 2 dl vizet és lefedve pároltam 1 órán át. Miután megpuhult a hús, levettem a fedőt, hogy elpárologjon a víz és a húst lepirítottam. 
Közben a káposztát és az egyik hagymát vékonyan felszeleteltem. A káposztából a vastag fehér eres részeket kiszedtem és két ek olajon dinsztelni kezdtem. Megsóztam, beleöntöttem a citromlevet, pici cukrot, csipet köményt és készre pároltam.

A rösztihez a burgonyát meghámoztam, nagy lyukú reszelőn lereszeltem, sóztam és kissé kinyomkodtam. Hozzáadtam a 3 gerezd reszelt fokhagymát, az apróra vágott vöröshagymát, az apróra vágott petrezselymet, a felvert tojást, boborsoztam és beletettem annyi kukoricalisztet, (2-3 ek), hogy jó állagú legyen a sütéshez. Jól összekevertem és evőkanállal kis halmokat tettem a forró olajba és kissé szétnyomtam kerek formára és pirosra sütöttem az egyik, majd a másik oldalát is.
Tálaltam az oldalast a rösztivel és a párolt káposztával.
Fotó: ITT

Falatkák - keksz tonhalkrémmel, koktélparadicsom mozzarellával

Tonhalkrém: sós kekszek, 16 dkg Rio mare tonhaldarabok olivaolajban, kis tubus majonéz fele, 2 főtt tojás lereszelve, só, bors citromlé
Az olajat leöntöttem a tonhalról, tálkába tettem, jól felkevertem, belenyxomtam a majonézt, a reszelt főtt tojást, sóztam, borsoztam, citromlével megöntöztem, összekevertem és nyomózsákból is nyomható a kekszekre, de kis kanállal is kupacolható.

Koktélparadicsom mozzarellával

Egy kis doboz koktélparadicsom (25 dkg), 10-15 dkg mozzarella, fogpiszkáló, pici só

A paradicsomot megmostam, leszárítottam, félbevágtam. A mozzarellát kis szeletekre vágtam és a paradicsomok közé raktam, fogpiszkálóval összefogtam.
Fotók: ITT

Zserbógolyók

Hozzávalók: 30-40 db

25 dkg darált keksz, 15 dkg darált dió, 2 ek kakaó, 10 dkg cukor vagy fruktoz,  3 ek baracklekvár, 1,5 dl tej, (20 dkg étcsokoládé ha a golyókat abba akarjuk megforgatni), de én kókuszreszelékbe forgattam, pár dkg kell hozzá.

A kekszet, diót lekvárt, kakaót, cukrot, tejet jól összekeverjük, formázható massza legyen és golyókat gömbölyítettem belőle, megforgattam a kókuszreszelékben, majd 30 percre hűtőbe tettem.
A  másik változat lehet a csokoládés, vízgőz fölött megolvasztjuk, a golyókat egyesével gyorsan megforgatjuk benne, alaposan lecsepegtetjük és sütőpapíron hagyjuk megszilárdulni, de mielőtt megszilárdulna a csokoládé meghinthetjük vagy megforgathatjuk darált dióban is.
Fotók: ITT

Mákospárna

Hozzávalók:  30-35 db

50 dkg liszt, 25 dkg margarin, 6 dkg cukor, 2 dkg élesztő, 1 tojássárgája, + egy egész tojás a kenéshez, 1,5 dl tej, csipet só.
Töltelék: 20 dkg darált mák, 8 dkg cukor, 1,5 dl tej, 2,5 dkg mazsola, kevés fahéj, 1 citrom reszelt héja.
A lisztben a margarint elmorzsoltam. A langyos tejben az élesztőt felfuttattam.  A liszt közepébe öntöttem az élesztős tejet,  a tojássárgáját, cukrot, csipet sót és gyors mozdulattal tésztává gyúrtam. Hűtőbe letakarva fél órát pihentettem. 
Közben elkészítettem a tölteléket. A cukrot a tejjel, a reszelt citromhéjjal felforraltam, beletettem a mákot és jól elkevertem benne a fahéjjal és az előzőleg beáztatott és leszárított mazsolával, majd hagytam kihűlni.
Vékonyra nyújtottam és 7,5 cm átmérőjű  kiszúróval korongokat szúrtam ki, és ezt addig folytattam amíg volt kinyújtható tészta, mert a maradékokat mindig összegyúrtam. Ezután kissé oválisra húztam a tésztákat és rátettem az egyik felére rúdformában a tölteléket és ráhajtottam a másik felét, jól lenyomkodtam a szélén.  Sorra vettem mindegyiket,  sütőpapiros tepsibe tettem, megkentem a tetejét a felvert tojással és pihentettem meleg helyen. Amikor megszáradt a felületükön a tojás újra átkentem és előmelegített sütőben közepes hőmérsékleten pirosra sütöttem.
Fotó: ITT

Linzer karácsonyi sütemény

Hozzávalók: 12 szelet

Tésztához: 15 dkg darált dió, 22,5 dkg liszt, 1 csapott teáskanál sütőpor, 10 dkg porcukor,  1 tasak vaníliás cukor, 1 db tojás, 15 dkg Rama margarin (vagy vajas íz), csipet só.
Bevonathoz: 40 dkg szilvalekvár (nekem általam készített volt)

A lisztben a margarint elmorzsoltam, a sütőport belekevertem. Hozzáadtam a többi hozzávalót és a diót. Sima tésztává eldolgoztam.A tésztát frissentartó fóliába csavartam és kb. 1 órát hideg helyen  hűtőben pihentettem. A 26 cm-es csatos  sütőformám alját kikentem margarinnal. A sütőt előmelegítettem (alsó és felső sütés: kb. 180 fok előmelegítve) (légkeveréses: kb. 160 fok előmelegítve) Sütési idő: kb. 40-45 perc

A tészta negyedét enyhén lisztezett felületen vékonyra nyújtottam. Tetszés szerinti karácsonyi motivumokat pl. fenyőfa, csillag, hold, bárány, angyal stb. szúrtam ki és sütőpapíron félretettem. A maradék tésztát újra összegyúrtam és félretettem a sütemény peremének elkészítéséhez. A tészta 3/4-ét a csatos sütőforma alja nagyságának megfelelőre nyújtottam, formáztam és beletettem és a forma oldalát rácsatoltam. A maradék tésztát ujjnyi vastagra formáztam, beletettem a sütőformába körbe és kb. 1,5 cm magas peremet készítettem belőle a sütőforma széléhez nyomkodva.
Bevonat: A szilvalekvárt a lapon elkentem. A kiszúrt motivumokat rátettem. A sütőformát rácson a sütő alsó részébe toltam és megsütöttem. Az elkészült süteményről a sütőforma szélét eltávolítottam és egy rácsra téve hagytam hűlni
Félbe vágtam majd megint félbe (negyedeltem) és mindegyik negyedet három-három szeletté vágtam, ez így 12 szelet lett.
Fotók:ITT

A Halászlé és a Rántott süllő sült krumplival tartármártással  már van a blogomban több is.

2 megjegyzés:

  1. Sok finomság, mákos párnád felkeltette érdeklődésemet:-))

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Évikém. Örülök, hogy felkeltette az érdeklődésedet, próbáld ki. Én igazából szilvalekvárral szoktam készíteni, de karácsonyra a mákkal készítettem.

    VálaszTörlés