2018. október 13., szombat

Fekete ribiszkedzsem és almalekvár


A nyáron készítettem, de most került sor arra, hogy betegyem a blogomba.  Nem szoktam macerás befőzéseket végezni, bár a ribiszke az kicsit annak mondható. Én mindig cukor vagy fruktoz nélkül natúr fözöm a gyümölcsöket, persze ehhez érett, édes gyümölcs kell - van amikor fahéjjal ízesítem - csak amelyik savanyú, abba teszek fruktozt. 

Fekete ribiszkedzsem

Hozzávalók:  5 kis üveg lett

2  kg érett ribiszke, (esetleg tehető hozzá kilónként 1-1 dl víz), ízlés szerint cukor vagy fruktoz (ezt én azért írom így, mert én nem tartom be a hatalmas mennyiségű cukrozást). 

Az érett ribiszkét megmostam, lecsurgattam, kocsányáról leszemeztem és a 2 dl vízzel felfőztem úgy, hogy a szemek jól előfőjenek, majd áttörtem, pasziroztam. Az áttörésnél visszamaradt - héját, magját - egy nagyobb edényben hideg vízben átmostam: a magok a víz aljára szállnak, a víz tetejére feljövő héjakat pedig szűrőkanállal leszedtem  Az áttört sűrűjét fazékba tettem, a héját is belekevertem, hozzáadtam a fruktozt. Kb. 20 percig főztem, sűrűn kevergetve. Habját leszedtem és amikor már kocsonyásodni kezdett forrón az előkészített üvegekbe töltöttem, rászórtam kevés nátriumbenzoátot, lezártam és száraz gőzbe raktam egy napra.

Almalekvár

Hozzávalók: 4 kis üveg lett

2 kg Golden alma

Az almát meghámoztam, közben mindegyiket vízbe raktam, hogy ne barnuljon. Félbe- majd negyedekbe, azután apró kis kockákra vágtam. Fazékba tettem, és erős lángon előfőztem állandó kevergetéssel, majd kisebb lángra vettem és amikor már kezdett szétmenni, akkor krumlitörővel átnyomkodtam ott a tűzhelyen és főztem besűrűsödésig. Üvegekbe töltöttem, rászórtam kevés nátriumbenzoátot, lezártam és száraz gőzbe raktam egy napra. 

4 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek lettek a lekvárjaid, finomak lesznek majd télen :-)
    Almalekvárt én még még nem főztem be, csak egyszer narancsos-alma változatot. Az is nagyon ízlett. Most idén Apukám főzött almából, biztos az is finom lesz, még nem kóstoltuk :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Katalin. Igen, finom lesz télen. A narancsos-alma is nagyon finom lehetett. Apukád is nagyon ügyes és jó dolgokat szokott készíteni.

      Törlés
  2. Milyen finom lesz télen! Ribizlit még nem tettem el pedig nagyon szeretem! Az árak mindennek határt szabnak sajnos! Almából van egy pár üveggel tartalékolva :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szeretjük a kis saját lekvárt. A fekete ribiszke jobb mint a piros, legalábbis én azt tapasztaltam. Tudom, hogy te is sokféle lekvárt készítesz. Bizony jó lesz télen nektek is.

      Törlés