2012. november 23., péntek

Birsalmasajt - Birsalmalekvár



Az én konyhámban népszerű ez a gyümölcs Nyersen rághatatlan, hámozni is nehéz, de elkészítve sokféle formában egyedülálló.
A birsalma vagy birskörte Délnyugat-Ázsia kaukázusi területein őshonos. Azért mondják, vagy birskörtének, mert ez nem két külön növény termése. Ugyanazon növény is teremhet egyik évben körte, a másik évben pedig alma alakú gyümölcsöket. Általában a kevés magvú gyümölcsök megnyúltabbak.
Úgy tartják, hogy a mítikus aranyalmák, amelyet Paris adott Afroditének, valójában birsalmák voltak. Tehát igen régóta nagy becsben tartott gyümölcs.
Kemény állaga miatt több időt igényel a tisztítása, darabolása, de megéri, mert finom. Nagyon régi szakácskönyvekben is sok birssel készülő ételek vannak. Készíthető belőle almabor, gyümölcslé, befőtt, kompót, lekvár dzsem, gyümölcsleves, gyümölcsszósz, likőr, birsalmasajt, sült kacsacomb mellé kitűnő kompótként. Falusi lakásokban kellemes illatosító, ezért tartották mondjuk a szekrény tetején. Nálunk is volt így birsalma, pedig nem falun nőttem fel.
Amit én készítettem birsalmasajtot az a változat, amikor hosszabb ideig szárítjuk pl. 2 hét, akkor a színe sötétedik és laposabb is lesz a száradás következtében, és rágósabbá is válik, de mi így szeretjük, nem kocsonyás, zselés állagúnak. Igen alkalmas desszerttálakra darabolni vagy kis kockákra vágva püspökkenyérbe belesütni.

Birsalmasajt  - Hozzávalók:

1,5-2 kg birsalma,  cukor ízlés szerinti, (de lehet fruktoz is, én ezt tettem bele és csak 25 dkg-ot,de többnyire nem is mérem, hanem kóstolom, hogy nekünk milyen édes kell.) Én hüledezek amikor azt olvasom, hogy 1 kg-hoz 80 dkg cukor) citromlé csak akkor kell bele, ha a sárgás-rózsaszínes színét meg akarjuk tartani, de ha nem teszünk bele, akkor sem lesz nagyon sötét. 10-15 dkg apróra vágott dió vagy vékonyra szelt mandula.

Megmosom a birsalmákat, negyedekbe vagy nyolcadokba vágom és a magházától megtisztítom, és héjával együtt forró vízben puhára főzöm. Szűrőkanállal kiszedem  krumplinyomóval összetöröm. Széles lábasba teszem, és addig főzöm állandó kavarás mellett, amíg olyan sűrű, hogy kavarás közben a lábas alját látom. Ekkor teszem bele a cukrot és állandó kavarás mellett még 10-15 percig főzöm, ekkor már hamarosan bebőrösödik ha egy kicsit tányérra cseppentek belőle. Ezután tetszés szerinti formákba teszek kb. 1,5-2 cm-es réteget, elsimítom elterítem rajta a diót és ráterítem a gyümölcs másik hasonló vastagságú felét. Másnap zsírpapírra borítom és száraz, langyos helyen tartom, naponta forgatom, amíg jól megszikkad. (kb. 2 hét) Ezután celofánpapírba csomagolom és száraz helyen tartom. Csemegének fogyasztjuk szeletekre vágva.

Birsalmalekvár

Egészen addig, hogy krumplinyomóval összetöröm és beleteszem a cukrot, stb. ugyan úgy készítem mint a sajtot. Ezután forrón üvegekbe töltöm, a tetejét meghintem tartósítóval - amit a fogyasztáskor leszedek -  lezárom  és száraz dunsztba teszem.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése