2018. december 1., szombat

Szilvalekvár és egy üveg naspolyalekvár

A szilvalekvárt október elején készítettem besztercei szilvából - mindig ebből készítem, esetleg még nyári szilvából fűszeresen. A szilvalekvárt is elfelejtettem betenni a blogomba. De most jó, hogy hogy nem tettem be, mert a naspolya így nem árválkodik egymagában. A naspolya csak október vége, november hónapokban kapható, amikor már megcsipi a dér. Vettünk 2 kg-ot nagy nehezen, mert ma már a piacokat járva alig található. Pedig a naspolya a nagyszüleink idejében kedves gyümölcs volt. A múlt század közepén még olyan ismert és népszerű volt, hogy Európa-szerte őshonosként emlegették.

Nekünk is volt gyümölcsös kertünk 1999-ben adtuk el, és volt két nagy naspolyafánk, bőtermő, a legfinomabb fajta. Akkor jó világ volt rám, mert kedvemre befőzhettem, és ettük is meg a családom is kapott belőle. Most a 2 kg-ból majdnem mind megettük, mire észbekaptam alig maradt egy kis üvegre való, de azt megcsináltam. Jövőre többet fogunk vásárolni

A szilvalkekvár receptjét nem írom le, mert van a blogomban  ITTITTITT

Naspolyalekvár

Hozzávalók: akinek legalább 2 kg van - nekem nem volt annyi, sőt...

2 kg naspolya, ízlés szerint cukor vagy fruktoz, kilónként 2,5 dl víz, ez változhat a sűrűségtől

A jó, érett naspolyákat átmossuk, majd egy nagyobb lábasban feltesszük főni. Adunk hozzá kb. fél liter vizet. A krumplinyomóval szétnyokodjuk a gyümölcsöket és kevergetve főzzük, amíg a naspolyák teljesen szétfőnek. (kb. 15-20 perc) Ezután az egész masszát átnyomkodjuk nagyobb lyukú szűrőn, ami a gyümölcs héját és a magokat is felfogja.
Az átnyomkodott gyümölcspéphez hozzáadjuk a cukrot (én nem teszek bele) és kevergetve sűrűre forraljuk, legalább 10 percig. Az előre elkészített kis üvegekbe töltjük, meghintjük egy kevés nátrium-benzoáttal, lezárjuk és mehet a száraz dunsztba.

De készíthetjük úgy is, hogy a jó érett naspolyákat kinyomkodjuk egyenként a héjából, - ez akkor lehetséges, amikor már könnyen elválik a húsától a héja - pépesre főzzük és csak a magja miatt passzirozzuk át egy nagyobb lyukú szűrőn és sűrűre főzzük. 

2 megjegyzés:

  1. Különleges lehet ez a naspolyalekvár! Még nem ettem ilyet, de mivel a naspolyát szeretem, így a lekvár is ízlene. Sok munka lehetett vele, de biztos megérte :-)

    VálaszTörlés
  2. Igen, valóban különleges, mert nem minden kertben van ez a gyümölcsfa, ezért ritkán lehet vásárolni a gyümölcsét, és a gyümölcs is különleges. Nem annyira macerás a készítése, mint ahogy olvasod. De mint minden gyümölcsnek ennek is van héja és magja. Bár sok héjas gyömölcsnek felhasználható a héja is, de ennek nem.

    VálaszTörlés